Resepi sambal sotong.

Assalamualaikum


Hi! sejak cuti lockdown nii rajin pulak nak share resepi kan. HAHAHA biasalaa hari hari masakkan. kalau takk jarang dapur tuu nak berasap setiap hari tuuu. hikhik. okayy, sejak rajin hadap tik tok nii. macam macam resepi aku layan. tuyang ada jaa idea nak masak tuu xD okayyy jomm layannn resepi sambal sotong aku. hehe

bahan bahannya:
sotong 1 kg - dah siap potong
bawang besar - 2 ulas - blend
bawang merah - 1 ulas - blend
bawang besar - 1 ulas - dihiris - untuk accessories
bawang putih - 3 ulas - blend
belacan 2inci - blend sekali dengan bawangss
lada blend - 3 sudu
gula - 2 sudu
garam - 1 sudu kecik
perasa maggi - 1 sudu kecik
sos cili - 2 sudu
minyak - 4 sudu

first, letak minyak dan tumis bahan yang di blend tuu lepas tuu masukkan lada blend. agak agak dah naik baru bau baru masukkan gula,garam,perasa maggi, dan sos cili. gaul gaul. agak agak bahan menumiss nii dah pecah minyak. rasa ponnn cukup. baru masuk kan air sikittt. lepastuu baru masukkan sotong. gaul gaul agak agak sotong dah masak barulaa tutup api dan letakk laa bawang yang dihiris tuuu. dah siappp!


CONVERSATION

11 Comentarios:

  1. Akak duka sotong macam ni..dia x banyak air..suka buat kering2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah. kite pon suka yg kering tp laki nadyya suka yg berkuah :)

      Delete
  2. Terus terasa nak makan nasi lemak dengan sambal sotong.

    ReplyDelete
  3. Sedapnya sambal sotong makan dengan nasi putih.

    ReplyDelete
  4. Kita suka yang berkuah! Tapi kering ke berkuah ke, yang mana ada sotong, kita makan :P
    Sedappppp!

    ReplyDelete
  5. Saya kalau ada sambal, selalunya makan dengan kicap..

    ReplyDelete
  6. Nampak sedap . CCL suka sotong kering buat sambal macam ni .

    ReplyDelete
  7. nyum nyum nad :)
    tq share resepi..

    ReplyDelete
  8. Sedapnya!!! Akak tergoda tengok sambal sotong tu.

    ReplyDelete
  9. Dapnyaaa baru makan hehe tak lah kempunan

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
Thanks comment.
sila datang lagii ye XD