Tuesday, June 3, 2014

Wordless Tuesday

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Pagi pagi duk online Facebook. Sekali terjumpa gamba ni yang dishare page Hafiz Safuan ekk silap Hafiz Hamidun ^^,
Aku terus teringat satu ayat berkaitan dengan Hutang "Roh orang berhutang tergantung antara bumi dengan langit!" selain itu "Hutang halang masok Syurga"
Ya Allah. Aku jadi takot sangat. 
Walaupon aku berhutang dengan kawan aku setakat RM10. aku tetap ingat dan tak tenang je selagi tak tunaskan. Nampak kan? Jangan amek mudah!
Kita kene ingat berapa RM kite berhutang tuu. Kita tanya orang yang kita hutang bape RM. Yang pasti orang bagi meminjam akan cakap "Enta, Tak ingat!" padahal dia ingat! Soo berhati hati laa :')
Lunaskan hutang tuu walaupon sikit :)

“Akan diampuni orang yang mati syahid semua dosanya, kecuali hutangnya.”
(HR. Muslim III/1502 no.1886, dari Abdullah bin Amr bin Ash ).

“Barangsiapa yang rohnya berpisah dari jasadnya dalam keadaan terbebas dari tiga hal, niscaya masuk surga: (pertama) bebas dari sombong, (kedua) dari khianat, dan (ketiga) dari tanggungan hutang.”
(HR. Ibnu Majah II/806 no: 2412, dan At-Tirmidzi IV/138 no: 1573. Dan di-shahih-kan oleh syaikh Al-Albani).

Nota Jejari : Rajin la pulak kan setiap hari update entry kan? kalau tak dulu paling rajin dua hari sekali je, takpon seminggu sekali dan tak pon sebulan sekali! HAHAHAHA. Kbye

15 comments:

  1. Memang panjang dan padat perincian ayat ini..semoga yg liat berhutang insaf la yer..anyway kak nak jemput singgah blog saya http://www.kacamataview.com/

    ReplyDelete
  2. Bab-bab hutang ni jangan ambil mudah kan ^^ Silap hari bulan, itu merupakan penghalang untuk kita ke syurga >.< Nice sharing sis XD

    ReplyDelete
  3. Dulu kawan miza ada hutang dengan miza. Banyak juga la. Puluh ringgit. Minta banyak kali sampai kita sendiri yang jadi malu. Tapi.. ustazah ada pesan, kita memberi hutang lalu kita menghalalkannya pahalanya lebih besar dari orang yang bersedekah. Allahhuakbar. InsyaAllah. Cuba pujuk diri jangan jadi penghalang orang lain masuk syurga. InsyaAllah Allah akan mudahkan jalan kita :')

    Kalau hutang dengan orang nak tak nak kena bayar. Emm. Tapi kalau hutang tu ada unsur ribak macam mana ? Haaa. Adakah kita syubhah ?

    ReplyDelete
  4. @Miza Idgihat menghalalkan memang besar pahalanya. abes kalau dah hutang beratus2 n nak dekat seribu. patot ke halalkan? hishh. mcm mgungkit plakk. arghh -_-

    ribak? haishh. bkn haram ke? err

    ReplyDelete
  5. Hahaha entah la kak. Wallahu A'lam. Tapi kadang bila jumpa dengan manusia yang suka berlari2 daripada membayar hutang tu yang payah -_- ekekekke

    ReplyDelete
  6. Hahaha entah la kak. Wallahu A'lam. Tapi kadang bila jumpa dengan manusia yang suka berlari2 daripada membayar hutang tu yang payah -_- ekekekke

    ReplyDelete
  7. @Miza Idgihat kann? mungkin dieorang tkde hati kott! errr =p

    ReplyDelete
  8. terima kasih atas peringatan ni cik nad :)

    ReplyDelete
  9. Adam pun ada manusia yang reti nak berhutang tapi tapi tak reti nak bayar,Apapun,peringatan buat kita bersama :)

    ReplyDelete
  10. @Adam Faiz susa2 sangat halalkn jela. huhu yep,. inshaaAllah =)

    ReplyDelete
  11. tak best kalau hidup berhutang..tp oh ptptn ..terpaksa daku berhutang dgnmu..huu..

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
Thanks comment.
sila datang lagii ye XD

COPYRIGHT 2017 by CikNadyya