Monday, September 9, 2013

Suami Aku Ustaz



Bila dia jeling aku tanda tak suka, mesti jantung aku melompat bagai nak gila! -Alisa-

Alisa budak 17 tahun, nakal dan lagi 2 bulan je nak SPM. Abang Hafiz atau Ustaz Hafiz adalah abang sepupu Alisa, cikgu agama kelas Alisa dan Ustaz popular di sekolahnya. Disebabkan Alisa seorang yang nakal. Mak ayah Alisa terpaksa kawenkan Alisa dengan Hafiz sebelom mak ayah Alisa gi mekah. Kira ni 'kawin paksa' la.

Bila Alisa dan Hafiz dinikahkan. Takde sorang yang tahu walaupon kawan - kawan baeknya Wati, Johan dan Pa'an. Pada suatu malam Alisa lepak keluar dengan Johan dan Pa'an tanpa bagitahu Hafiz. Baru Alisa lepak kejap dengan Johan dan Pa'an. Hafiz call Alisa dan suruh Alisa balik.

"Lisa, Apa hukum isteri keluar rumah tanpa izin suami?" -Hafiz-

Pada suatu hari , Alisa demam dan masa dia otw balik rumah, Alisa jatuh moto. Johan dan Cikgu Liana tolong Alisa bawak balik rumah. Akhirnya, Johan dan Cikgu Liana tahu Alisa kawin dengan  Hafiz. Kawan mane yang tak kecewa bila kawannya kawen, dia tak tahu apa apa. Dan Cikgu Liana pon kecewa bila orang yang dia minat da kawin dengan orang lain.

“Hah! Baguslah, tu! Kau mengaku dekat semua orang, kita orang kawan baik kau. Best Friend forever kononnya. Tapi benda besar macam ni, sorang pun tak tahu. Ini yang kau cakap best friend, Lisa? Pergi matilah dengan BFF kau tu!” -Johan-

Bila da dekat SPM, barula Ustaz Hafiz bagi kad kawennya kat budak budak kelas Alisa. Semua kawan kawan sekelas terkejot bila Ustaz Hafiz memilih Alisa. dan akhirnya bulan Disember kenduri kawen Hafiz dan Alisa.

"Abang rasa macam Allah makbulkan doa - doa abang selama ini. Cuma, abang tak sangka pulak cepat sangat Allah makbulkn." Dia ketawa lagi. "Tiga malam abang istikharah,Lisa. Dan tiga malam itu jugak petunjuk Allah untuk terima. Sebab itulah abang jawap macam tu. Abang nak cerita lebih lebih, takot Lisa pulak yang takleh terima..." -Hafiz-

Akhirnya Alisa dapat sambung belaja ke University Teknologi Petronas(UTP) dan akhirnya Alisa dan Hafiz bahagia dan dikurniakan anak sorang perempuan dan anak angkat lelaki sorang. 

Alhamdulilah! Aku cukup bersyukur apabila dijodohkan dengan Abang Hafiz. Walau bagaimanapon cara kami dipertemukan dan disatukan, itu sudah tidak menjadi satu masalah buat aku sejak aku menerima dia dalam hidup aku sepenohnya. Apa yang penting adalah masa hadapan kami sama ada di dunia mahupon di akhirat. Kalau dahulu aku cukup menentang, sekarang aku cukup bersyukur. -Alisa-

Nota Kaki : Novel ni tersangat best. Dalam novel ni banyak sangat nasihat. Oke, novel ni awesome sangat. Korang beli la novel ni tau. Dulu saya selalu berangan nak suami ustaz macam ni. Tapi kalau dapat jodoh bukan ustaz ponn takpe. InsyaAllah Future Imam saya mampu memperbaiki imanku, Amin. #Harini birthday mymom. Semoga dipanjang umur dan semoga ibu sehat selalu, amin. Kbai.

9 comments:

  1. maka bagai langit dgn bumi lah jadinye kalau.

    suami aku ustaz. -,-'

    ReplyDelete
  2. dh leh bkk blog novel nie... hihi

    ReplyDelete
  3. @redpepper HAHA, tapi dari situu terbit keseraian kann =)

    ReplyDelete
  4. da baca novel ni.. memang best..

    ReplyDelete
  5. @Awana Mh kan? hihi
    lepas ni bole layan filem nya pulak =)

    ReplyDelete
  6. seyess novel nie best ! kawan jie pernah citakan novel nie kat jie. mmg excited gila nak baca. tp sampai skrng tak terbaca lagi. hehe. tengok filem je lah nanti. wink2.

    ReplyDelete
  7. tak pernah pun baca. sama macam jie. nak tengok movie punya verrsion ja la nanti. hehe

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
Thanks comment.
sila datang lagii ye XD

COPYRIGHT 2017 by CikNadyya